"Kleine stapjes zijn ook stapjes"

Sam's Wereld van Textiel

Een inzameling van Geld voor de School laat zich goed combineren met het lespakket ‘Sam’s Wereld van Textiel’ van Stichting Sam’s Kledingactie. Het lespakket is door dienstverlener van de stichting, A&F Trading, overgenomen en bijgewerkt naar de meest actuele situatie.

Jong geleerd… bewustwording bij kinderen | Duurzaamheid, recycling, klimaatverandering; het zijn onderwerpen waar we steeds vaker over horen en die ons dagelijks leven steeds meer beïnvloeden. Nu hergebruik en recycling niet langer een ver-van-je-bed-show is, maar eerder behoort tot de dagelijkse realiteit, zijn wij van mening dat het erg belangrijk is kinderen vroegtijdig bewust te laten worden van wat er leeft en ze oog hebben voor hun omgeving: voor het klimaat, het milieu maar zeker ook voor hun medemens.

Lespakket voor midden- en bovenbouw | Speciaal voor basisscholen bieden wij daarom het lespakket Sam’s Wereld van Textiel aan. Dit pakket is ontwikkeld in samenwerking met Podium (bureau voor communicatie en educatie) en is in 2015 onderscheiden met een Comenius EduMedia Award, welke jaarlijks wordt uitgereikt aan de meest innovatieve educatieve producten uit Europa.

Het lespakket bestaat uit de educatieve en interactieve Prezi presentatie voor de midden- en bovenbouw (groep 5/6 en 7/8). In deze digitale module leren kinderen op een leuke manier over de verschillende aspecten van textiel, over hergebruik & recycling en over ontwikkelingshulp.

Als een bepaald onderwerp begrijpelijk wordt uitgelegd en bijna tastbaar wordt gemaakt, willen veel meer kinderen zich inzetten om een bepaald doel te halen. Op een leuke en speelse manier worden het nut en de noodzaak van een kledingactie uitgelegd, waardoor kinderen enthousiast worden en de inzameling meer gaat leven bij kinderen. Al helemaal als blijkt dat de opbrengsten voor de eigen school kunnen zijn!

Win-Win situatie | Kort samengevat: het combineren van Sam’s Wereld van Textiel en een inzamelactie van Geld voor de school leveren uw school uiteindelijk een prachtige win-winsituatie op. Sociaal-bewuste leerlingen die hebben geleerd hoe zij zelf iets kunnen betekenen op het vlak van duurzaamheid en aan de start staan van een verandering welke bijdraagt aan een betere wereld. Tegelijkertijd kunnen ze zich met een hoop enthousiasme inzetten voor de inzamelactie waar verdiensten voor de school uitkomen.